niedziela, 8 kwietnia 2012

Makowiec


 Aby upiec makowiec doskonały postanowiłam skorzystać z dwu przepisów, masę makową zaczerpnęłam z przepisu Zofii Nasierowskiej, a ciasto z makowca z wiśniami Krystyny9.


Masa makowa:
40 dag maku
1 l mleka
10 dag masła
1/2 szklanki miodu
20 dag cukru -pudru
3 jajka
50 ml rumu lub spirytusu
25 dag bakalii ( rodzynki, orzechy, skórka pomarańczowa)
1/2 utłuczonej laski wanilii 

Zagotować mleko, włożyć opłukany mak, gotować 30 min. (mój gotował się ponad godzinę).
Odsączyć, zemleć dwukrotnie.
W garnku rozgrzać masło z miodem, dodać bakalie, mak, dokładnie wymieszać, smażyć ok. 10 minut. (Unosi się wtedy cudowny zapach krówkowy)
Zdjąć z ognia. Ubić gęstą masę z żółtek i połowy cukru, dodać do maku.
Ubić pianę z białek, dodając resztę cukru, połączyć z makiem.
Na końcu wlać rum lub spirytus (nie miałam w/w i dodałam  esencję waniliową własnej produkcji)

 Ciasto:
* 500 g mąki ( z tego 2-3 łyżki do zaczynu)
* ¾ szklanki ciepłego mleka (lub ciut więcej) – z tego ½ szklanki do zaczynu
* 2 żółtka
* 1 jajko (duże)
* 30 g drożdży
* 100 g masła
* Kilka łyżek cukru – z tego 1 łyżka do zaczynu
* Szczypta soli

Mąkę z solą przesiać do miski. Z mleka, cukru , maki i drożdży zrobić zaczyn i odstawić do wyrastania. Żółtka i jajko ubić z cukrem na puszystą masę i dodać do maki wraz z wyrośniętym zaczynem. Wyrobić ciasto. Gdyby było zbyt gęste dodać 1-2 łyżki mleka. Masło rozpuścić i dodać letnie do ciasta. Wyrabiać dotąd aż całe masło wchłonie się w ciasto a ciasto nie będzie się lepiło do rąk. Miskę przykryć folią spożywczą i odstawić ciasto do wyrastania. Ciasto powinno podwoić swoją objętość.

Wyrośnięte ciasto podzielić na dwie części (podzieliłam na 3 części).
Każdą z części rozwałkować na prostokąt (ciasto powinno mieć grubość ok. 0,5 cm).

Na cieście rozsmarować masę makową, zostawiając ok. 1,5 cm wolny brzeg.

Zwijamy strucle i układamy na papierze do pieczenia, sklejeniem do spodu. Strucle nakłuwamy patyczkiem w kilku miejscach i zawijamy w papier (papier powinien być luźny na tyle aby pomiędzy struclę a papier zmieściła się swobodnie dłoń).

Wkładamy strucle do foremek i odstawiamy do wyrastania na ok. 30 – 40 minut), wyrośnięte strucle pieczemy w piekarniku nagrzanym do 180 stopni przez ok. 40 – 45 minut

Po wyjęciu z piekarnika rozcinamy papier na górze strucli i zostawiamy do wystygnięcia.
Przestudzone strucle wyjmujemy z foremek.

Nie układałam strucli w foremkach lecz na blaszce z piekarnika.
I po wyjęciu pomalowałam makowce masłem z kilkoma kroplami zapachu pomarańczowego.


Oryginalna wielkość po kliknięciu w obrazek
Oryginalna wielkość po kliknięciu w obrazek
Oryginalna wielkość po kliknięciu w obrazek

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz